Pihtipudas juhli Finlandia-raveissa – tarjolla vahva edustus Ruotsin Elitloppet-raveihin

Stallone ja Björn Goop palkitsemisen jälkeen

Vermon Finlandia-ravit olivat Pihtiputaan juhlaa, kun sekä valmentaja Antti Ojanperä että ohjastaja Santtu Raitala ottivat kilpailuista viisi voittoa. Ja kun kolmen viikon kuluttua kilpaillaan Ruotsin Solvallassa kansainvälisessä Elitloppetissa, saattaa paikalla olla kaksi pihtiputaalaisvalmentajan hevosta.

Antti Ojanperän valmentama 11-vuotias ruuna Stallone sai kutsun maailman parhaiden kylmäveristen kilpailuun Elitkampeniin, kun se voitti sunnuntaina Erkon Pokaalin, Vermossa vuodesta 1978 ajetun kylmäveriravureiden kansainvälisen suurkilpailun.

Ruotsalainen huippuohjastaja Björn Goop kiidätti Stallonen voittoon ennen Ari Moilasen ohjastamaa V.G. Voittoa, joka jäi laukan jälkeisestä huimasta loppukiristä huolimatta kakkoseksi.  

15 000 euron ykköspalkinnon ansainnut Stall Nooran omistama Stallone uusi viime vuoden voittonsa. Ojanperän mukaan Solvallaan lähdetään kolmen viikon kuluttua, jos hevosella on kaikki kunnossa.  

Björn Goop ja Antti Ojanperä vastaanottavat Elitkampen-kutsun palkintona Erkon pokaalin voitosta.
Björn Goop ja Antti Ojanperä vastaanottivat Elitkampen-kutsun palkintona Erkon pokaalin voitosta.

”Hienoa, että hevonen suorittaa nyt tällä tasolla, eikä se ole vielä edes näyttänyt parastaan. Mutta Elitkampen on kova lähtö ja voittoon vaaditaan iso onnistuminen”, Ojanperä arvioi tulevaa kilpailua.

Myös toinen Ojanperän valmennettava sai kutsun Elitloppet-viikonloppuun, kun Lancelot B.R. voitti Santtu Raitalan ohjastamana Vermon illan viimeisen lähdön. Voitto toi 7-vuotiaalle oriille mahdollisuuden osallistua Elitloppetin Harper Hanover -lähdön 3140 metrin maratonmatkalle. 

”Ollaan me sitä (Harper Hanover) lähtöä mietitty, mutta ei se tule olemaan helppo paikka ja siellä on pahoja vastustajia. Mutta katsotaan”, Ojanperä pohdiskeli. 

Molemmille pihtiputaalaisille viikonloppu oli kokonaisuudessaan loistava, sillä sekä Ojanperä että Raitala keräsivät kilpailuista viisi voittoa. Yhteisiä voittoja tuli Lancelot B.R.:n lisäksi kolmella muullakin hevosella: Vänrikillä, Goodwin Zetillä ja Holcombe Zetillä.

Suomenhevosori Vänrikki oli ykkönen lauantain Pronssi- vs. Hopeadivisioonafinaalissa. Vänrikki Talli-nimisen kimpan omistama 7-vuotias hevonen on ottanut tämän vuoden kahdeksasta kilpailustaan viisi ykkös- ja kaksi kakkossijaa. 

Finlandia-Ajon voittanut Diva Ek ja tukijoukot palkitsemisen jälkeen
Diva Ek ja tukijoukot iloitsivat Finlandia-ajon voitosta.

Finlandia-ajon voitto meni Italiaa edustavalle Diva Ekille 

Sunnuntain päälähdön Finlandia-ajon voitto meni italialaissyntyiselle Diva Ekille, jonka ohjastaja Alessandro Gocciadoro otti Suomessa viimein ison voittonsa. Suomalaishevosista paras oli viidenneksi tullut Massimo Hoist.

”Tätä voittoa piti vähän odotella. Olen ollut neljästi Finlandia-ajossa kakkonen ja nyt se iso voitto tuli. Sain hyvän paikan ja pääsin kovaa ulkoa, mutta reserviinkin vielä jäi”, Gocciadoro kertoi.  

Voitto toi 7-vuotiaalle tammalle 100 000 euron voittopotin lisäksi kutsun Elitloppetiin. Diva Ekin omistavat Antonio Nucera & Effebi SRL ja sitä hoitaa suomalainen Anu Niskanen. Suomessa Diva Ek on vieraillut kerran aiemmin, kun kaksi vuotta sitten se voitti takarivistä Kymi GP -päivänä ajetun avoimen tammalähdön.

Armani, Laura Sipilä ja Eemeli Anttonen vastaanottivat Lilla Elitloppet-kutsun
Laura Sipilä ja Armani saivat kutsun toukokuun lopussa kilpailtavaan Lilla Elitloppetiin.

Sunnuntain ravit alkoivat ponien Mini- ja PikkuFinlandia-lähdöillä, joissa voittajat lunastivat myös paikat Elitloppetin Mini ja Lilla Elitloppet-lähtöihin. MiniFinlandian voiton vei Senja Kopalaisen ohjastama Pikku Humanteri ja PikkuFinlandian vei nimiinsä 16-vuotias ruuna Armani ja Laura Sipilä.

Artikkelin kuvat: Maisa Hyttinen